Pengaruh permainan Uno Card berbasis Matematika terhadap kemampuan mengenal lambang bilangan 1-10 pada anak tunagrahita ringan kelas III SLB Bangun Putra Kasihan

Authors

  • Zanatika Syafitri Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.62385/literal.v1i02.37

Keywords:

learning mathematics, mentally retarded, uno card, pembelajaran matematika, tunagrahita

Abstract

The math-based uno card game can be used in recognizing number symbols, because it is a fun activity and the material being taught is conveyed. Researchers are trying to use this math-based uno card game to improve their ability to recognize number symbols. This study aims to find out the math-based uno card game in the ability to recognize number symbols in class III mild mentally retarded children at Bangun Putra Kasihan SLB. The approach used in this study is quantitative, with experimental methods. The design used in this study is the pre-test-post test experimental design. Data collection techniques used tests and documentation, then the data were analyzed using the Wilcoxon test. The results showed that there was an effect of the math-based uno card game on the ability to recognize number symbols 1-10 in children with mild mental retardation. Based on this research, it can be concluded that the math-based uno card game is effective in increasing the ability to recognize number symbols 1-10.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N., Nevrita, N., & Sarkity, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Uno Spin Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas XI IPA (Doctoral dissertation, Universitas Maritim Raja Ali Haji). http://repositori.umrah.ac.id/5392/

Alma'arif, I. (2019). Peningkatan kemampuan mengenal bilangan asli 1-10 menggunakan permainan united nation organization (uno) siswa tunarungu kelas taman 2 SLB B Karnnamanohara. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 8(2), 214-229. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/plb/article/download/16060/15539

Anggraini, D. (2019). Pengembangan Kartu Uno Bundo untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Bantulan. BASIC EDUCATION, 8(10), 1-013. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/15137

Chasanah, N. U., & Pradipta, R. F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sempoa Geometri pada Kemampuan Berhitung Tunagrahita. Jurnal Ortopedagogia, 5(1), 12-17. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v4i12018p012

Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(1), 209-217. https://doi.org/10.58939/afosj-las.v2i1.158

Hasan, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Dengan Menggunakan Media Kartu Angka Pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas IV di SLB Negeri Lutang Kabupaten Majene. http://eprints.unm.ac.id/22336/

Hestyaningsih, L., & Pratisti, W. D. (2021). Efektivitas Permainan Tradisional Dakon untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Tunagrahita. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 13(2). https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol13.iss2.art7

Indriastuti, A. N., & Abidin, Z. (2022). Pengaruh Permainan Uno Stacko dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(1), 324-334. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1862

Inra. 2012. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang 1-10 Melalui Media Edu-games Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2). https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/868

Machdarini, M., & Hidayat, L. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Tuna Grahita Ringan Dengan Menggunakan Media Kantong Biji Tasbih Pada Siswa Kelas III SLB Negeri Kuala Tungkal. Exponential (Education For Exceptional Children) Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 2(1), 232-236. http://journal.upy.ac.id/index.php/PLB/article/view/1854

Ningsi, F. (2020). Penggunaan Media Visual Dalam Peningkatan Belajar Peserta Didik Tunagrahita (Studi Pada Pendidik Di SMP LB Negeri Marawola Kab. Sigi) (Doctoral dissertation, IAIN Palu). http://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/738/

Novita, Y. (2014). Relasi Karakteristik Anak Tunagrahita Dengan Pola Tata Ruang Belajar Di Sekolah Luar Biasa. E-Journal Graduate Unpar, 1(1). https://journal.unpar.ac.id/index.php/unpargraduate/article/view/846

Nurbaity, B. A., Pramadi, R. A., & Paujiah, E. (2023). Penggunaan Media Permainan Kartu UNO dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Materi Sistem Imun. Jurnal Edukasi, 1(1), 139-145. https://doi.org/10.60132/edu.v1i1.98

Nursal, S. (2023). Kantong Bilangan dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Pada Murid Tunagrahita Ringan. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(2), 1169-1173. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i2.522

Restiaji, D., Hardian, M., Hidayah, Y., & Suryaningsih, A. (2020). Identifikasi Motivasi Belajar Anak Dalam Penerapan Media Pembelajaran Uno Stacko for Question Card (Studi Kasus Kelas Vi C Sdn Jagir I/393, Surabaya Tahun Ajaran 2019/2020). Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2). https://es.upy.ac.id/index.php/es/article/view/756

Saputra, V. H., & Febriyanto, E. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Anak Tuna Grahita. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15-23. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/jurnalmathema/article/view/350

Sugiyono. 2015. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Trihaso. 2013. Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia dini. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Umayrah, A., & Simanjuntak, E. B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Uno Pada Tema 7 Subtema 1 di Kelas V SD. Js (JURNAL SEKOLAH), 7(4), 595-605. https://doi.org/10.24114/js.v7i4.47842

Wulandari, G. A., & Ambara, D. P. (2021). Media Kartu Uno Berbasis Multimedia Interaktif pada Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini dalam Mengenal dan Berhitung Angka. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 211-219. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/35500

Downloads

Published

30-10-2023

How to Cite

Syafitri, Z. (2023). Pengaruh permainan Uno Card berbasis Matematika terhadap kemampuan mengenal lambang bilangan 1-10 pada anak tunagrahita ringan kelas III SLB Bangun Putra Kasihan. LITERAL: Disability Studies Journal, 1(02), 1–7. https://doi.org/10.62385/literal.v1i02.37